HET VERGETEN KIND: IEDER KIND VERDIENT EEN LIEFDEVOL THUIS WAAR HET MAG BLIJVEN

DSC05875 1 - HET VERGETEN KIND: IEDER KIND VERDIENT EEN LIEFDEVOL THUIS WAAR HET MAG BLIJVEN

Van 29 januari t/m 4 februari is het de week van Het Vergeten Kind. In deze week vraagt de stichting om in actie te komen tegen het nodige leed van uit huis geplaatste kinderen te voorkomen. Duizenden kinderen in Nederland kunnen niet bij hun vader en moeder wonen, omdat dit een gezonde en veilige ontwikkeling in de weg staat. Ruim 46.000 kinderen die niet meer thuis wonen, zitten in pleeggezinnen of instellingen. De stichting Het Vergeten Kind wil dat uit huis geplaatste kinderen niet steeds worden doorgeplaatst en geeft ze een stem met deze campagne. Elk kind in Nederland verdient een fijn, stabiele woonplek. Meer weten? Klik en lees snel verder en kom in actie! 

Deze beschadigde en getraumatiseerde kinderen hebben een stabiele omgeving nodig met een positief perspectief. De huidige realiteit is echter dat te veel kinderen gaan meedraaien in ‘de carrousel’ van de hulpverlening, waarbij ze continu moeten doorverhuizen naar een andere plek, groep of pleeggezin. Weer een rondje in de carrousel: opnieuw beginnen, andere gezichten, een nieuwe school en ondertussen proberen een warm en liefdevol thuis te vinden. Zo herstelt een kind niet van fysieke en mentale klappen. Dit moet anders. Het centrale symbool van de campagne is dan ook een ‘Hartenhuis’. Met deze campagne wil Stichting Het Vergeten Kind deze kwetsbare kinderen een stem geven. Door de petitie te tekenen kan het Nederlandse publiek ervoor zorgen dat deze kinderen echt gehoord worden. Met z’n allen staan we sterker om beleidsmakers en zorgprofessionals aan te sporen om nu echt een verandering in gang te zetten Voor die duizenden kinderen die het zo hard nodig hebben.

Het probleem: De carrousel
In 2007 waren er in Nederland 46.261 kinderen die niet meer thuis wonen. Zo’n 20.000 kinderen zaten in een pleeggezin. Voor zo’n 24.000 uit huis geplaatsten is meer professionele begeleiding nodig, bijvoorbeeld omdat ze last hebben van psychische aandoeningen of probleemgedrag. Zij worden bijvoorbeeld in een gezinshuis of leefgroep. Deze beschadigde en getraumatiseerde  kinderen een stabiele omgeving nodig met een positief perspectief zodat deze kinderen ook aan hun toekomst kunnen werken vanuit een fijne, stabiele woonplek. De huidige realiteit is dat veel kinderen gaan meedraaien in ‘de carrousel’ van de hulpverlening, waarbij ze continu moeten doorverhuizen naar een andere plek, groep of pleeggezin. Weer een rondje in de carrousel: opnieuw beginnen, andere gezichten, nieuwe school en ondertussen proberen een warm en liefdevol thuis te vinden. Zo herstelt een kind niet van fysieke en mentale klappen. Hoeveel kinderen uit huis geplaatst worden, is lastig te zeggen. Dat komt doordat instellingen voor jeugdhulp niet centraal bij hoeven te houden hoe vaak kinderen gemiddeld verhuizen.  

 De petitie: Stop de carrousel
Het Vergeten Kind zal samen met haar ambassadeurs en ‘The Unforgettables’ (jongenraad) de klok gaan luiden en de problematieken van het continu doorverhuizen van uit huis geplaatste kinderen zichtbaar maken, deze kinderen een stem geven en strijden voor een verbetering van de situatie. De boodschap luidt: ‘Elk kind verdient een liefdevol thuis waar het mag blijven’. Op de website van Het Vergeten Kind kun je een handtekening zetten onder deze petitie. Deze petitie zal worden aangeboden aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

 

De oplossing:
Aan de inzet van hulpverleners ligt het niet, die zijn enorm begaan met de kinderen. Maar zij worden geconfronteerd met een systeem waar het heel ingewikkeld is om het belang van het kind centraal te stellen. Ze moeten rekening houden met wettelijke kaders, zorgarrangementen, budget per betaald bed en wachtlijsten. Vervolgens komen kinderen op plekken terecht waar ze niet horen. Met als gevolg: keer op keer doorverhuizen. Met de campagne en petitie wil de stichting de beleidsmakers vragen om dit onderwerp voorrang te geven en dit op te pakken, en over te gaan tot concrete acties die tot verandering leiden. Het Vergeten Kind wil dit probleem nu aanpakken, want het moet anders en de stichting laat pas los totdat dit probleem echt serieus wordt aangepakt en verandering daadwerkelijk in gang wordt gezet.  

Ook de ambassadeurs  Johnny de Mol, Jamai Loman, Angela Schrijf, Natasja Froger, Babette van Veen, Juvat Westendorp en Saar Koningsberger zich in gedurende de week van Het Vergeten Kind 2019. Ook artiest Glen Faria werkt mee aan deze campagne. Voor het Hartenhuis-campagne Johnny de Mol en Glen Faria een indrukwekkend lied opgenomen: ‘Je bent niet alleen’. Hiermee wil de stichting uit huis geplaatste kinderen een hart onder de riem steken, maar ook het probleem van het continu doorplaatsen onder de aandacht brengen.

Kom jij in actie?!
Maar ook thuis kun je deze kinderen een hart onder de riem steken en in actie komen. Tijdens deze campagne roept de stichting  heel Nederland op, uit te dragen dat ieder kind een liefdevol thuis verdient. Dit kan met het Hartenhuis – het symbool van de Stichting Het Vergeten Kind – dat is gemaakt van pots-its. Het hulpmiddel om iets niet te vergeten. Door het hartenhuis te delen laat Nederland zien dat ze deze campagne steunen.

 het vergeten kind - HET VERGETEN KIND: IEDER KIND VERDIENT EEN LIEFDEVOL THUIS WAAR HET MAG BLIJVEN
Waar wacht je nog op!?
De teller van de petitie staat bijna op 24.000 maar dat kan natuurlijk nog veel meer! Help je mee? Het kan zo simpel zijn als het delen van het Hartenhuis. Op een andere manier in actie komen bijvoorbeeld door geld te doneren, vrijwilliger worden of door op een andere manier een steentje bij te dragen? Klik hier voor meer informatie! Zo werken we met elkaar aan een betere wereld.  

Volg:
Delen:

2 Reacties

  1. 28 januari 2019 / 17:47

    Ik heb ook al eens zo’n huisje op mijn ramen geplakt met post-its. Ik vind het een goed initiatief waar je makkelijk aan mee kunt doen.

    • Bertina
      Auteur
      4 februari 2019 / 21:43

      Wat goed zeg. Ik vond het best nog wel een klus om het netjes en strak te krijgen. Ik heb hem drie keer opnieuw moeten maken omdat hij toch groter werd als gedacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge