10 HANDIGE MOTIVATIE-TIPS OM TE GAAN SPORTEN

pexels karolina grabowska 4498553 scaled - 10 HANDIGE MOTIVATIE-TIPS OM TE GAAN SPORTEN

Drukke agenda, geen zin of slecht weer buiten? Ik geloof dat we allemaal wel eens zo’n smoesje hebben gebruikt om niet te gaan sporten. Maar hoe krijg je weer de motivatie om te sporten? Daarom heb ik vandaag 10 motivatie-tips die jouw gaan motiveren om toch te gaan sporten. Kijk en lees je mee?

1. NIEUWE SPORTOUTFIT
Wanneer je iets nieuws koopt wil je er meteen gebruik van maken of aantrekken herkenbaar? Koop daarom een leuke outfit waar jij je goed in voelt en die jouw motiveert om te gaan sporten. Zie het als een eerste beloning voor jezelf voor het feit dat je sportief aan de slag wilt gaan.

2. SPORTBUDDY
Niks is leuker dan samen iets ondernemen en waarom dan niet samen sporten?!Wanneer je samen met iemand sport is het niet alleen gezelliger maar je hebt minder snel de nijging om af te zeggen want je wilt je sportbuddy niet teleurstellen. Ook kunnen jullie elkaar tijdens het sporten motiveren om door te gaan. Geen smoesjes meer om het sporten langer uit te stellen!

3. BELONINGSSYSTEEM
Spreek met jezelf af dat je een beloning krijgt als je een bepaald doel of na zoveel keer sporten een beloning krijgt. Op deze manier ben je extra gemotiveerd om je best te doen en door te zetten want je wilt uiteindelijk die lang beloofde beloning hebben. Wat de beloning wordt, kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen.

4. DOE EEN SPORT DIE JIJ LEUK VIND
Regelmatig sporten is niet alleen belangrijk voor je lichamelijke gezondheid, maar ook erg belangrijk voor je geest. Doe daarom iets wat je leuk vind om te doen. Op deze manier is sporten leuk en hou je het langer vol. Probeer iets te vinden waar je écht plezier in hebt dan ben je al een stuk gemotiveerder om door te zetten!

5. (MOTIVATIE) APPS VOOR THUIS SPORTEN
Heb je geen tijd of zin om buiten te sporten of naar de sportschool te gaan ( wanneer deze weer open zijn natuurlijk) waarom dan niet thuis sporten? Er zijn heel veel gratis apps die je helpen bij het huissporten. Je kunt zelf bepalen hoe lang je work-out wordt en ondertussen wordt je door de app gemotiveerd om door te zetten. Kijk wat voor jou werkt en probeer het gewoon eens? Benieuwd met elke apps ik thuis graag sport? Klik hier!

6. VOLDOENDE AFWISSELING
Is één sport doen niks voor jou, combineer het dan. Wissel bijvoorbeeld hardlopen af met work-outs of ga wandelen als je even geen zin hebt om intensief te bewegen. Of je kunt bijvoorbeeld op maandag gaan hardlopen en op woensdag bijvoorbeeld een stuk fietsen. Kijk welke dingen je leuk vind om te doen en kijk hoe vaak is afwisseling wilt tijdens het sporten. Uiteindelijk vind je zelf daar wel een weg in wat voor jou werkt en wat niet. 

7. HOU VASTE SPORTDAGEN AAN EN BOUW EEN SERIE OP
Vind je sporten echt lastig? Spreek met jezelf af op welke dagen jij wilt sporten en probeer deze dagen aan te houden. Op deze manier worden sporten een routine en je lichaam zal er sneller aan wennen. Wat ook werkt is het opbouwen van een serie. Als je bijvoorbeeld 3 maanden het schema volhoud betekend dat je dus een serie van 12 weken hebt opgebouwd. Wanneer je eerder opgeeft betekend dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Misschien dat dit je extra motivatie geeft om te gaan sporten en om door te zetten door je serie compleet te maken. Je kunt altijd je serie en sportdagen uitbreiden mocht je meer uitdaging of vaker willen gaan sporten.

8. HOU JE VOORTGANG BIJ
Denk nu niet, ik ga sporten en dit is het gewicht wat ik wil halen. Nee, door te sporten groeien je spieren en worden je spieren zwaarder. Je kunt beter bijhouden wat de afstanden zijn die je loopt, hoe lang je een work-out hebt volgehouden en hoe waar de gewichten aan de apparaten zijn. Door je daar op te focussen en door daarin vooruitgang te zien zult je meer gemotiveerd worden om door te gaan met sporten.

9.MAAK ER EEN GEWONTE VAN
Laat je door niemand gek maken! Je hoeft niet van de één op de andere dag in topconditie te hebben of elke dag uren te gaan sporten. Begin klein en geef je lichaam de tijd om te wennen. Je zult zien dat je in een korte tijd veel meer vooruitgang boekt dan wanneer je het gaat over belasten. Het is een proces dat tijd nodig heeft. Sporten is een investering in jezelf dus neem daar de tijd voor. Het is veel belangrijker dat je het volhoud dan wanneer je te hard van stapel gaat. Het moet niet alleen een gewoonte worden voor jezelf maar ook voor je lichaam. Je wilt niet na paar keer al de handdoek in de ring gooien of thuis zitten omdat je een blessure hebt opgelopen. Ga regelmatig sporten, kijk wat voor jou haalbaar is en hou dat vast! Wanneer je de basis hebt en het makkelijker wordt om vol te houden en je lichaam eraan gewend is kun je verder gaan met jezelf uitdagen en kun je er een stapje bij boven op doen.

10. MAAK HET VOOR JEZELF LEUK
Wanneer je geen zin hebt of sporten gewoon niks voor jou is, probeer het dan leuk te maken. Maak tijdens het sporten gebruik van muziek, podcast of andere audio. Vaak gaat de tijd voor je gevoel veel sneller dan wanneer je echt met tegen zin aan het sporten bent en elke minuut op de klok moet om kijken.

Heb jij nog een goede motivatie-tips om te gaan sporten?
Laat het weten in een reactie wat voor jou werkt!

Foto: pexels

Volg allaboutbertina | Bloglovin’ – Instagram – Facebook – Twitter – Pinterest

Volg:
Delen:

1 Reactie

  1. 2 maart 2021 / 09:32

    Absoluut waar! Belangrijk om het rustig op te bouwen en hoe langer je het regelmatig doet hoe meer het een gewoonte wordt. Zelf vind ik het ook heel prettig om mijn voortgang bij te houden! Daarom ben ik ook mijn “blogje” begonnen, haha!
    Ismay onlangs geplaatst…Happylist februari 2021My Profile

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge